NordhJosefine.blogg.se

130506 åker jag som au pair till USA och denna bloggen kommer handla om mitt år som au pair!

Mamma och pappa ❤️

Kategori: Allmänt

 
 
På fredagen åkte jag in direkt efter jobbet för att möta upp mina föräldrar och svärföräldrar som hyr en lägenhet i Yankees! Lägenheten var perfekt, jätte fin med tre sovrum så jag fick ett eget och på min tåglinje så då blir det inte så långt att åka varken dit eller in till city där ifrån och ligger precis vid tunnelbanan tåget mataffär och även små restauranger! Jag mötte upp pappa och Tony först och sen gick vi till lägenheten och då träffa jag mamma och Kicki! Sååå underbart att se dom igen efter 6 månader!!! :D dom va lite jetlagade men vi bestämde oss ändå för att åka in till city och äta något :) vi åkte till time square, en väldigt annorlunda plats med alla stora skyltar och allt folk och maffiga byggnader! Tänkte att det kunde vara kul att se första kvällen :) vi åt på TGI Friday och det va super gott! Sen hjälpte jag föräldrarna att ta sig tillbaka till Yankees och jag själv mötte upp mina vänner för att fira min födelsedag som närmade sig. Först när jag kom satt dom inne på en jätte maffig resturang och sa att dom hade ätit i mängder! Jag hann lagom till efterrätten och det va bland annat den största lyckokakan sett!! När alla ätit klart drog vi till LAVO! Jag älskar Lavo! Fast denna gången va det så dåligt musik så det va liksom lite segt i början men sen drog det igång! Walter våran promotor hade fixat en skylt och en tårta till mej!!! (Tårtan va dock fejk men vi hade ju redan ätit massa efterrätt!) så gulligt av honom! Kvällen blev tillslut väldigt rolig och vid 3-4 tiden följde Ida med mig till Yankees och sov över :) 
 















På lördagen vaknade vi av frukost fixning i köket! Helt underbart och mysigt! Sånt saknar man ibland :) så vi gick upp och fick serverad frukost och det va jätte mysigt! Sen började satsningen! Vi drog in och tog en sån hopp på hopp av turist buss som gäller 48 timmar och man får åka hur mycket man vill, ett väldigt bra sätt att få en överblick av staden och se alla sevärdheter New York har att bjuda på!! Väldigt värt!!! :D vi gick av bussen i soho och åt i little italy, little italy är dock mycket finare och mysigare på sommaren än det va nu!   Efter det tog vi tunnelbanan till bryant park och möta Ida Reina och Evelyn för att återigen försöka åka skridskor men kön va såååå lång så vi satt i parken och tog lite och dricka istället ;) sen gick vi igenom en liten söt marknad och hamnande på time square igen och kikade lite där innan vi gick Broadway uptown och åt innan vi tog tåget hem igen :) 













Söndagen började med att ta tunnelbanan ut till Brooklyn och gå över Brooklyn bridge, den är så fin och man ser skylinen och alla höga fina byggnader, härlig känsla att går över! Lite dimmigt så såg inte toppen på dom högsta men ändå häftigt när byggnaderna försvinner upp! Sen tog vi oss vidare till battery park för att kika på frihetsgudinnan. Kul att visa dom battery park eftersom det är där vi firat både midsommar och kräftskiva :) vidare till ground zero och 9/11 memorial efter! Det är en väldigt blandad känsla när man är där, kul att se men ändå vet man att det har hänt en så himla tragiskt sak där så man får en klump i magen! Nya world trade center som heter Freedom Tower är väldigt maffigt och snyggt!! I ground zero ligger även en stor outlet som heter centry 21 som vi va inne på, väldigt rörligt så blev besviken på det så åk till den lite mindre på Broadway istället! Men köpte iallafall en ny fin plånbok :) Vi drog senare vidare till parken high line som är en omgjord tåglinje, på sommaren väldigt vacker som jag rekommenderar att se men nu va det inte direkt något speciellt tyvärr.. Vi tog en fika i närheten innan det var dags för HOCKEY!!! New York RANGERS vs. LA kings!! Matchen va lite dålig fart och Rangers förlorade men så häftigt med Madison, Rangers och KING Hendrik LUNDQVIST!!! :D 
 
 



 

 


 



Måndagen var min födelsedag och jag fick ledigt!! :) en extra ledig dag med föräldrarna!!! Denna morgon åkte vi in till city för att ta en linbana ut till Roosevelt Island, superfin utsikt över hela Manhattan! Åkte tillbaka över med linbanan igen, gick till central parks boat house och fikade ute, Manhattan bjöd på 18 grader och sol!!! Helt underbart! :D jag älskar verkligen central park! Nästan varje gång jag åker in till city hamnar jag där :) vi gick sen ner 5th ave och kollade i några affärer, kollade in rockafeller center (julgranen är upp men inte pyntad än!) kommer vara så vackert där i jul!! Nästa stopp var i bryant park igen, äntligen skridskodags!! Ida och Reina va lediga så vi åkte ihop :) dom gav mig fina rosor på min födelsedag sötisarna!! Tusen tack!! Reinas första gång på skridskor någonsin!!! Men hon va ändå väldigt duktig :) och Ida med!!  Skridskorna va ingen som helst slipning på så kunde tyvärr inte showa för dom ;) Reinas sista dag i NY :( väldigt jobbigt att säga hejdå till henne efter!! Hon bor ju i Japan så man vet ju faktiskt inte om man kommer ses igen!!! Vi åkte ungefär 1h sen fortsatte vi gå i affärer längs 5th :) vi tänkte sedan att vi skulle åka tillbaka till Yankees och ha fördelsedagsmiddag på Hard Rock café men det skulle vi inte gjort!! Alla restauranger i Yankees va stängda!! Så vi fick äta hämtmat i lägenheten ist, det gjorde mig faktiskt inget för jag tyckte det va rätt mysigt ändå ;) Yankees är ju en stor baseball stad så nu när det inte är säsong va det väl helt dött då! 
 



























 


Tisdag morgon va det dags att åka tillbaka till lilla ossining för jobb!! Men föräldrarna kom ut och spenderade dagen med mig och barnen :) väldigt mysigt och dom fick se Amerika på riktigt ;) på kvällen åkte vi till min absoluta favorit resturang cheesecake factory ;) alla väldigt mätta och nöjda efter :D 




Idag har jag jobbat som vanligt men ska strax ha middag allihopa tillsammans :) får se hur det går med engelskan för mina kära ;) 
 
Väldigt hektiska och väldigt roliga dagar och jag är så himla glad att dom är här!!!! Tack alla för alla fina presenter ifrån Sverige och alla fina grattis hälsningar på min födelsedag!!! Värmer i hjärtat!! ❤️  
 
Puss och kram! 
Josefine 

Kommentarer

  • Anne-cathrine Nordh säger:

    Tack för bra guidning, så roligt att vara här.😘

    2013-11-21 | 06:30:33
  • Petra säger:

    Vilken toppen födelsedag du måste haft gumman! Kul att ha mamma o pappa på plats <3

    2013-11-21 | 12:53:07

Kommentera inlägget här: